Skip Navigation

Selecteer taal

NASCAR®: een woordje uitleg

Er gaat niets boven de opwinding van NASCAR®! Pure adrenaline, van wanneer de eerste auto voorbijflitst tot wanneer de zwart-wit geblokte vlag wappert. Maar wat weet jij over de geschiedenis van NASCAR®? Waarom zijn NASCAR®-auto’s zo bijzonder? Wat kun je verwachten van een weekendje NASCAR®? Hoe verloopt de puntentelling? En welke verschillende kampioenschappen zijn er?

De geschiedenis van NASCAR®

Sinds de allereerste race 70 jaar geleden is NASCAR® uitgegroeid tot de populairste motorsport ter wereld, en naast de NFL en NBA tot een van de belangrijkste sporten in de USA. Ieder jaar worden overal ter wereld meer dan 1200 NASCAR®-races gereden en komen alleen al in de USA ruim 75 miljoen uitzinnige fans hun favoriete auto aanmoedigen. Sinds zijn lancering in 2009 is de NASCAR Whelen Euro Series™ geëvolueerd tot een snel groeiend racegebeuren waar jaarlijks ruim 150.000 fans naar komen kijken. Bovendien worden de races uitgezonden in 190 landen. Kijk jij mee naar de volgende Europese race?

De auto’s in de NASCAR Whelen Euro Series™

Bij de NASCAR Whelen Euro Series™ zijn de behendigheid van de piloot en de vakkennis van de crewleider van doorslaggevend belang. Hoe dat komt? Wel, iedere piloot heeft een nagenoeg identieke NASCAR Whelen Euro Series™-auto – een Chevrolet, een Ford of een Toyota – met een V8-motor, 5.7 cilinderinhoud en 400 pk onder de motorkap. Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld. Het enige wat met andere woorden het verschil kan maken, zijn de vaardigheid van de piloot en de manier waarop de crewleider de auto afstelt.

Een weekend NASCAR Whelen Euro Series™

Een weekend NASCAR Whelen Euro Series™, dat is spanning en opwinding van begin tot einde. De pret start al op vrijdag, met de inspectie van de auto’s en twee oefensessies voor de piloten. Zaterdag begint met de kwalificatierondes en de superpolesessies, waarbij wordt uitgemaakt wie in polepositie mag starten. Daarna volgen Race 1 voor Elite 1 (75km lang) en Race 1 voor Elite 2 (60km lang). Op zondag rijden Elite 1 en Elite 2 allebei hun tweede race. Tussen de races door zijn er grid-walks en pit-walks, die kenmerkende NASCAR®-sfeer met allerlei activiteiten op en rond het circuit, een open paddock waarbij de fans de piloten en de teams in levenden lijve kunnen ontmoeten, de auto’s van dichtbij bewonderen, op handtekeningenjacht gaan en meerijden met een testrit op het circuit. Tijdens 2019 zijn er 7 NASCAR Whelen Euro SeriesTM weekends, waarvan er 6 zijn met de hierboven beschreven races en animatie en deze worden gehouden in Valencia (Spanje), Franciacorta (Italië), Brands Hatch (Groot-Britannië), Most (Tsjechië), Hockenheim (Duitsland) en Zolder (België). Het andere race weekend zal anders zijn en wordt gehouden in Venray (Nederland). In Venray zal  Elite 1 100 ronden rijden op zaterdag en Elite 2 75 ronden op zondag.   

Puntentelling

In iedere NASCAR Whelen Euro Series™ krijgt de winnaar 40 punten, de tweede 35 punten, de nummer 3 34 punten, de vierde plaats 33 punten en zo verder tot de laatste piloot die over de streep komt en daarmee maar 1 punt binnenhaalt. Doorheen de races worden al die punten opgeteld tot de eindpositie van zowel piloot als team. Voor de laatste twee races op de kalender, de zogenaamde play-offs, tellen de punten dubbel (80 voor de winnaar, 70 voor de tweede plaats, 68 voor de nummer drie, enzovoort). Daarom zijn die laatste twee races meteen ook de spannendste van het NASCAR Whelen Euro Series™-seizoen. De piloot die in iedere race het meest in de ranking stijgt, krijgt bovendien vier extra punten (acht in de play-offs), waardoor inhalen des te belangrijker wordt en de piloten extra gemotiveerd zijn om te winnen.

De races in de NASCAR Whelen Euro Series™ worden onderverdeeld in kampioenschapsniveaus: Elite 1 en Elite 2. Daarnaast zijn er nog een teamkampioenschap en verschillende trofeeën en bekers te winnen. Wie een titel of trofee wint in de NASCAR Whelen Euro Series™ vergroot zijn kansen om de oversteek te maken en mee te mogen rijden in NASCAR® in de Verenigde Staten.

Elite 1

Wanneer piloten meerijden in de NASCAR Whelen Euro Series™, worden ze door een comité ingedeeld in drie categorieën – goud, zilver en brons – op basis van hun cv en ervaring. Het NASCAR® Elite 1-kampioenschap is toegankelijk voor alle piloten. Binnen de Elite 1 zijn er twee trofeeën te winnen:

  • de Junior Trophy – voor alle piloten van 25 jaar of jonger
  • de Challenger Trophy – voor niet-professionele piloten

Elite 2

Het NASCAR® Elite 2-kampioenschap is enkel toegankelijk voor zilveren en bronzen piloten. Net als in Elite 1 zijn er ook in het Elite 2-kampioenschap verschillende trofeeën te winnen:

  • de Legend Trophy – voor piloten van 40 jaar en ouder
  • de Rookie Trophy – voor jonge piloten die debuteren in de Series
  • de Lady Trophy – voor alle vrouwelijke piloten

Het teamkampioenschap

Het teamkampioenschap gaat uit van het aantal punten dat iedere auto behaalde in Elite 1 en Elite 2.

De Nations Cup

Nieuw in seizoen 2018 is de Nations Cup of landencup die de enorme verscheidenheid in nationaliteiten van de piloten in de NASCAR Whelen Euro SeriesTM in de kijker wil zetten. In de eerste race van dit seizoen in Valencia reden ruim 60 piloten uit 19 verschillende landen mee. In de Nations Cup worden een gouden, zilveren en bronzen medaille uitgereikt aan de drie landen met het hoogste puntenaantal per weekend.

NASCAR® en MOOG®

NASCAR® vereist onderdelen van de allerhoogste kwaliteit. Wist je dat het geen toeval is dat alle 22 kampioenschapswinnaars sinds 1966 één ding gemeen hebben – hun stuurinrichtingen en veringen van MOOG. Met bewezen duurzaamheid en topprestaties heeft één merk iedere NASCAR®-kampioen naar de overwinning gebracht. En ook jij kunt in jouw auto genieten van de premiumkwaliteit van MOOG-onderdelen. MOOG biedt een compleet gamma makkelijk te plaatsen en duurzame onderdelen aan die werden ontwikkeld, gemaakt, getest en goedgekeurd in overeenstemming met de OEM-standaarden. Hier lees je er meer over.

Aanverwante onderwerpen
laden...